W latach 1992-1998, w Olsztynie pod Częstochową, na błoniach XIV-wiecznego zamku, odbywała się kultowa impreza pn. Międzynarodowy Pokaz Pirotechniki i Laserów. Multimedialne pokazy, którym towarzyszyło wiele dodatkowych atrakcji, gromadziły corocznie min. 100 tysięcy widzów.
Zamek Królewski w Olsztynie k/ Częstochowy.
Historia Międzynarodowego Pokazu Pirotechniki i Laserów (MPPiL):
12.09.1992 - I Pokaz Pirotechniczny Orle Gniazdo
Niewielkim nakładem sił i środków organizatorzy przygotowali imprezę, która dzięki swoim trafnym założeniom organizacyjnym i programowym zdobyła od razu wielką sympatię publiczności. Niemały udział w tym sukcesie miała sceneria imprezy, którą tworzyło zielone wzgórze zwieńczone jurajskimi skałami oraz ruinami piastowskiej warowni leżące w granicach Jurajskiego Parku Krajobrazowego. Na ten pierwszy Pokaz, ku zaskoczeniu organizatorów, do małego Olsztyna pod Częstochową, liczącego niespełna tysiąc mieszkańców, przybyło około 70 tysięcy osób.
11.09.1993 - II Międzynarodowy Pokaz Pirotechniki i Laserów
Impreza nabrała charakteru międzynarodowego i jednocześnie zyskała nową ostateczną nazwę własną. Zaprezentowany publiczności, po raz pierwszy w Polsce, profesjonalny pokaz laserowy przygotowała niemiecka firma Multimedia Laser Show. Pokaz pirotechniczny zrealizowały wspólnie firmy: WECO GmbH (Niemcy), Luna Tech Inc. (USA) oraz Goldregen (Polska).
10.09.1994
Impreza została odwołana przez organizatorów z powodu nieszczęśliwego wypadku, który kilka miesięcy wcześniej miał miejsce w magazynach firmy Goldregen. Pomimo to do Olsztyna przybyło kilka tysięcy osób.
09.09.1995 - III Międzynarodowy Pokaz Pirotechniki i Laserów
Po rocznej przerwie organizatorzy zaprezentowali publiczności nową, w pełni profesjonalną formułę imprezy. Sponsorem imprezy została marka Twix, która związała z nią swoją letnią kampanię reklamową. Media-patronat nad imprezą objęły: Radio RMF FM oraz Gazeta Wyborcza. Pokaz laserowy przedstawiła publiczności ceniona na świecie za swój profesjonalizm niemiecka firma LOBO GmbH, a przygotowane przez nią animacje wyświetlane były na 30-metrowym ekranie wodnym. Istotnym elementem imprezy stał się "Koncert Twix".
14.09.1996 - IV Międzynarodowy Pokaz Pirotechniki i Laserów
Ponownie imprezę sponsorowała marka Twix, a patronat medialny sprawowały Radio RMF FM oraz Gazeta Wyborcza. Organizatorzy postanowili połączyć pokazy laserowe i pirotechniczne w jedno, spójne widowisko. Efekty laserowe zrealizowała polska firma ITI Neovison. Po raz pierwszy użyte zostały na imprezie w Polsce reflektory określane nazwą "space cannon".
13.09.1997 - V Międzynarodowy Pokaz Pirotechniki i Laserów
Dotychczasowego sponsora imprezy zastąpiła marka Jan III Sobieski należąca do koncernu BAT. Patronat radiowy nad imprezę przejęło Radio Zet. Prezentacje muzyczne odbywały się w ramach koncertu "Piątki na piętki w Radiu Zet". Tym razem pokaz laserowy przygotowała holenderska firma DTL Lasershow, wspierana przez firmę Space Cannon Germany GmbH. Reżyserii pokazu pirotechnicznego podjął się prof. Jerzy Kalina, przekształcając go w pełne dramaturgii widowisko.
12.09.1998 - VI Międzynarodowy Pokaz Pirotechniki i Laserów
Do grupy patronów medialnych imprezy dołączyła Telewizja TVN. Radio Zet uzyskało status sponsora imprezy. Prezentacje muzyczne odbyły się w trakcie trzech kolejnych koncertów: "Zostań gwiazdą" (Telewizja TVN), "Upojne granie bez cienia mówienia" (Radio Zet) oraz "Złote przeboje" (Radio C, Gazeta Wyborcza). Pokaz laserowy zaprezentowała niemiecka firma Oxygen przy współpracy z firmą Space Cannon Polska S.A. 45-minutowy muzyczny soundtrack pokazu pirotechnicznego skomponował kontrabasista Bogdan Mizerski.
11.09.1999 - VII Międzynarodowy Pokaz Pirotechniki i Laserów
Ostatnia edycja imprezy zrealizowana została na terenie lotniska w Rudnikach koło Częstochowy. W tym Pokazie wszystko było większe niż dotychczas, tj. teren imprezy, scena, nagłośnienie itd. W programie pojawił się blok imprez sportowo-rekreacyjnych przygotowany przez Fundację "Apetyt Na Zdrowie". Pokaz laserowy ponownie zaprezentowała publiczności niemiecka firma LOBO GmbH, lecz tym razem aż na trzech ekranach wodnych. Hiszpańska firma Pirotecnia Oscense S.A. po raz pierwszy w Polsce zaprezentowała widzom tzw. maskletę (dzienny pokaz pirotechniczny). Pokaz pirotechniczny, składający się z czterech odrębnych części różniących się stylistyką i dramaturgią, zrealizowany został bez dotychczasowych ograniczeń technicznych wynikających z sąsiedztwa ruin olsztyńskiego zamku.
MPPiL zmienił miejsce realizacji z powodu nagłej i niezrozumiałej niechęci do imprezy nowych władz Gminy Olsztyn, dotychczas stałego współorganizatora Pokazów. Nieprawdą jest, że Pokazy zostały zakazane przez konserwatora zabytków z powodu uszkodzeń murów zamkowych, o czym rozpowiadają do dziś pseudo-ekolodzy. Zainteresowani znajdą w linku wyniki stosownych pomiarów. Po kolejnej zmianie władz Gmina podejmowała bezskuteczne próby reanimacji imprezy, które jednak nie powiodły się głównie z powodu braku niezbędnych funduszy. Przez ponad 20 lat wiele zmieniło się w Gminie Olsztyn, w tym także stosunek władz do imprezy, która rozsławiła to miasteczko (formalnie wieś) w całej Polsce. Są już nawet efekty tych zmian Juromania 2020